Rejsedoktor - Vaccination og beskyttelse mod malaria

Søg
Forsiden Kontakt os Sitemap Printvenlig side
Jetlag
Jetlag opstår, når man hurtigt rejser gennem flere tidszoner, og skyldes, at kroppens normale døgnrytme bliver brudt.

  • Kroppen har en normal cyklus af søvn og vågen tilstand, og forsøger at følge denne rytme.
  • Prøver vi at overskride grænserne bliver vi søvnige og trætte, eller har svært ved at falde i søvn.
  • Rejser mod vest giver mindre besvær end rejser mod øst.
  • En grov regel siger, at det tager lige så mange dage at kommer over et jetlag, som der er tidsforskel i timer.

    Hvor mindskes jetlag ved lange rejser?
  • Vær udsovet inden rejsen
  • Forsøg at sove under flyveturen
  • Drik rigeligt under turen (ikke alkohol)
  • På ankomststedet, prøv at følge den lokale tid.


Medicin?
  • Stoffet Melatonin er et hormon fra hjernen, der virker på søvnen.
  • Forsøg med at give Melatonin som forebyggelse viser en vis effekt.
  • Melatonin kan ikke købes i Danmark
  • Melatonin sælges som kosttilskud i bl.a. USA, men indholdet er ikke altid som angivet og kan ikke anbefales.
  • Melatonin kan give bivirkninger som fx. hovedpine, kvalme og søvnforstyrrelser.

Der findes mange andre gode råd for at undgå eller mindske jetlag, men der savnes videnskabelig dokumentation.


Redigeret 17. juli 2009